logo Spoorgroep Luxemburg
# rubriek
  Spoor-site Info Fotoalbum Agenda Links Bussen-site Contact  

ARDENNEN EXPRES
september 2005

In oktober 2002 heeft NS-Internationaal besloten om per direct de Ardennen-expres op te heffen. De oplopende kosten om de trein te laten rijden en de financiŽle situatie van NS-Internationaal zijn de belangrijkste redenen voor dit besluit.
Dirk Achtien,Michelau,1995,Ardennen expres,NMBS 5500,NS
NMBS 5505 brult met een soortgenoot door Michelau. Aan de haak hangt trein 1139 Haarlem - Luxemburg. Helaas behoort deze internationale trein intussen tot verleden, evenals de blauwe 55'ers op deze as.

Michelau, juli 1995
Fotograaf: Dirk Achtien
De Ardennen-expres is begonnen in 1982. Toen nog zonder naam en onder het treinnummer 199/198 reed de trein van Zandvoort aan Zee naar Luxemburg en terug. Gereden werd alleen in het weekend in de maanden juni, juli en augustus. Binnen Nederland reed de trein gecombineerd met een gedeelte voor Valkenburg. In Maastricht werd de trein gesplitst, het gedeelte voor Luxemburg reed dan met een diesellok NMBS reeks 5500 naar Luik. De lijn Maastricht-Luik was in 1982 nog niet geŽlektrificeerd.
Raymond van den Hoven,Troisvierges,1992,Ardennen expres,NMBS 5500,NS
Het is 25 juli 1992. Het is lekker warm weer, dus tijd voor een dutje in de wei. Een goede keus voor zo'n wei is dan die net boven station Troisvierges. Je hoort gauw genoeg of er wat voorbij komt. En als dan de Ardennen-expres arriveert, sta je op en maak je een plaatje. 2 blauwe 55-ers trekken de stam ICR's, verlengd met enige Belgische rijtuigen richting Luik.

Troisvierges, 25 juli 1992
Fotograaf: Raymond van den Hoven

Later werd het treinnummer veranderd in 1139 (naar Luxemburg) en 1138 (naar Amsterdam). Een tijd lang reed de trein alleen op zaterdagen en werd de route ingekort door pas vanuit Haarlem te vertrekken. Sinds de elektrificatie van Maastricht-Luik reed een E-lok van de NMBS de trein naar Luik. Vanaf 1998 werd de trein op de gehele route door elektrische loks getrokken, nadat de elektrificatie van de gehele lijn Luik-Luxemburg gereed was gekomen. In 1997 werd de trein bekend onder de officiŽle naam "Ardennen-expres"; en vanaf 1998 reed de trein weer op zaterdag ťn zondag. Met ingang van het seizoen 1999 werd er zelfs als aparte internationale sneltrein gereden, maar dan wel vanuit Amsterdam.
De trein was vooral favoriet onder vakantiegangers naar de Belgische en Luxemburgse Ardennen, maar ook reizigers naar Straatsburg en verder Frankrijk in gebruikten de trein. Het opnemen van een fietsenrijtuig in de samenstelling was een goede zet: Zonder lastig gesjouw met je fiets en bagage konden vele bestemmingen worden bereikt.

Helaas is dit alles nu voorbij. Wat rest voor de reizigers is:

  • Minimaal 2 keer overstappen (in Maastricht altijd via een voetbrug, en in Luik voorlopig nog jaren in een bouwput ivm de verbouwing van het station)

  • Door die overstappen kans op missen van de aansluiting en daardoor langere reistijd.

  • Tussen Maastricht en Luik reizen in een meestal te krappe trein met nauwelijks plaats voor fietsen.


Zie ons fotoalbum: Ardennen expres


Meld u aan als lid van onze club! top
vorige paginaVolgende pagina
webwijzer
Webwijzer

copyright en disclaimer