logo Spoorgroep Luxemburg
# rubriek
  Bussen-site Info Fotoalbum Nieuws Special Verkocht CFL Agenda Links Spoor-site Contact  

CUTE-PROJECT BIJ AVL BEEINDIGD
januari 2007


De AVL 451 is zojuist van het busstation Hamilus vertrokken
Luxemburg Stad, 5 september 2006   Foto: Raymond van den Hoven
De achterkant van de AVL 451. Apart zijn de 3 sets deuren voor zo'n korte bus
Luxemburg stationsplein, 7 januari 2004   Foto: Claude Basting

Op donderdag 11 januari 2007 reden ze voor 't laatst: de AVL 451, 452 en 453. Het "CUTE"-project in Luxemburg is gestopt.

In 2003 kwamen deze 3 bussen naar Luxemburg in het kader van een uitgebreide Europese proef om te kijken of waterstof als schone brandstof kon dienen voor voertuigen met een intensieve inzet, zoals stadsbussen.(lees voor een uitgebreide uitleg van deze techniek nogmaals het artikel *nieuws:Ook in Luxemburg rijden "CUTE" bussen )

Nadat de proefperiode al met een jaar was verlengd, komt nu dan toch een einde aan de inzet van deze bussen in de Luxemburgse hoofdstad. Bij binnenkomst in de garage hadden de 3 bussen gezamenlijk 234 635 kilometer gereden en waren daarbij ruim 15000 uur in dienst geweest. Volgens een woordvoerder van de AVL hebben de bussen in Luxemburg de meeste kilometers gemaakt in vergelijking met bussen in de andere deelnemende steden. Ondanks dat de bussen 30 tot 40 % meer "brandstof" nodig hadden dan diesel-aangedreven bussen, zijn ze toch veel schoner aangezien ze alleen maar waterdamp uitstoten. Ook konden de bussen 'gewoon' ingezet worden waar ook diesel bussen reden: de dienstregeling kon moeiteloos worden aangehouden, ook op helling rijke trajecten.

Wel waren er af en toe problemen met de tank-installatie. En ook de "CUTE"-bussen rijden niet als er niet getankt kan worden. Nu het project beŽindigd word, blijft de tankinstallatie op het AVL-terrein in dienst. Mochten er in de toekomst nieuwe waterstof-bussen worden aangeschaft, dan kan de tank-instatllatie weer gebruikt worden. Een test in augustus 2006, toen er een MAN-waterstof-bus gelijktijdig met de Mercedes bussen in dienst was, wees uit dat ook de MAN-bus probleemloos kon worden bijgetankt.

Het proefproject wordt dus niet beŽindigd omdat het niet succesvol was. De bussen zijn echter als "test"-bus gebouwd. Om alles rondom dit project uit te kunnen testen. Inmiddels is de techniek verder door ontwikkeld en kunnen onderdelen uit het project anders en beter gebouwd worden. Het is nu mogelijk om met de opgedane ervaringen serie-matig bussen te gaan bouwen. De gemeente Luxemburg is dan ook zeer geÔnteresseerd om nieuwe waterstof-bussen aan te gaan schaffen.

2 van de AVL-bussen gaan terug naar de fabrieken van Mercedes om omgebouwd te worden voor nieuwe testen. 1 bus blijft behouden door het Bus en trammuseum te Luxemburg. Echter zonder een werkende installatie.

(Bron: Artikel in "Wort" van donderdag 11 januari 2007 www.wort.lu )


AVL 452 rijdt op lijn 12/22 richting P+R Bouillon
Luxemburg Stad, 29 april 2005   Foto: R v/d Hoven
AVl 453 komt vanuit het station. Hij zal zodra busstation Hamilius oprijden
Luxemburg Stad, 5 september 2006   Foto: Raymond van den Hoven



Meld u aan als lid van onze club! top
vorige paginaVolgende pagina
webwijzer
Webwijzer

copyright en disclaimer