logo Spoorgroep Luxemburg
# rubriek
  Bussen-site Info Fotoalbum Nieuws Special Verkocht CFL Agenda Links Spoor-site Contact  

VERANDERINGEN IN DIENSTREGELING BUSSEN TE LUXEMBURG PER 1 MEI 2008
juli 2008


Een bus van Huberty op de in de tekst genoemde lijn 212
Pétange, 15 april 2008   Foto: Raymond van den Hoven
Een bus van Schmidt op de in de tekst genoemde lijn 504
Ettelbruck, 12 april 2008   Foto: Raymond van den Hoven

Op 1 mei 2008 werd de nieuwe RGTR-dienstregeling van kracht. Ten opzichte van de vorige dienstregeling van 1 mei 2007 zijn er veel wijzigingen, maar ten opzichte van 30 april 2008 zijn de verschillen, zeker voor Luxemburgse begrippen, gering. Dit laatste komt vooral omdat er tijdens de looptijd van dienstregeling 2007/2008 veel wijzigingen zijn doorgevoerd.

Per 15-10-2007 werd lijn 177 Luxembourg – Mondorf – Erpeldange – Remich (Vandivinit) uitgebreid met 8 ritten zodat nu een volledige 60’-dienst geboden wordt. Dit is vooral van belang voor Ellange en Erpeldange, omdat tussen Luxembourg en Mondorf parallel met lijn 175 gereden wordt, met vrijwel dezelfde vertrektijden.

Per 1-11-2007 werd lijn 212 Luxembourg – Niedercorn – Rodange (Huberty) uitgebreid met 6 ritten.

Per 1-2-2008 werd lijn 118 Luxembourg – Kirchberg – Trier (Weber) uitgebreid met 7 ritten.

Op 24-1-2008 werd het gedeelte Mersch-Lorentzweiler van de Route du Nord (A7) geopend tussen de afritten Schoenfels en Lorentzweiler. Dit 5,2 kilometer lange traject bestaat voor het grootste gedeelte uit kunstwerken, namelijk de 2695 meter lange tunnel ‘Gousselerbierg’ en het 890 meter lange viaduct ‘Lorentzweiler’.
Per 1-2-2008 ging lijn 295 (Luxembourg) – Mersch – Mertzig (Wagener) met de enige rit van/naar Luxembourg over deze nieuwe weg rijden, wat zo’n 10 minuten tijdwinst oplevert. Omdat deze ritten niet meer in Mersch komen werd een extra rit Mertzig - Mersch toegevoegd. Daarnaast werden nog 2 ritten toegevoegd.

Ook op 1-2-2008 ging lijn 445 (Luxembourg) – Mersch – Everlange (Frisch Rambrouch) met de enige retourrit naar Luxembourg in de ochtendspits via de Route du Nord rijden. De middagrit bleef via Mersch gereden en werd een extra rit Luxembourg - Everlange, wel via de A7 (gereden door Sales-Lentz) ingevoerd.

Tenslotte werd op 1-2-2008 een buslijn ingesteld naar Industriegebied ‘Klengbousbierg’ te Bissen. De twee retourritten van/naar Ettelbruck werden toegevoegd aan lijn 808 en uitgevoerd door Wagenaar.

De wijzigingen per 1-5-2008:

De scholierenritten Echternach – Consdorf van lijn 111 Echternach - Luxembourg worden voortaan gereden met lijnnummer 113.

Nieuwe lijn 300 Kirchberg – Luxembourg - Thionville/Hayange (Vandivinit/Trans Fensch) 15’-30’-dienst.

Verlenging van lijn 555 Ettelbruck – Diekirch - Weiswampach naar Huldange Schmëtt. (Simon)

Nieuwe lijn 628 Wiltz – Troine - Weiler (Ross) 60’-120’-dienst.
Deze lijn rijdt ook in aansluiting op schooltijden van het Lycée du Nord te Wiltz.

Nieuwe lijn 635 Wiltz – Wincange -Troisvierges (Stephany) 60’-120’-dienst.
Rijdt niet in aansluiting op schooltijden van het LN.

De verbinding wordt dan geboden door scholierenlijnen 630 en 638.
De scholierenritten van de oude lijn 635 Wiltz – Troisvierges – Breidfeld rijden voortaan met lijnnummer 634.

Invoering van ritten op zon- en feestdagen op lijnen
130 Luxembourg – Grevenmacher - Machtum (Weber) 120’-dienst
450 Grevenmacher - Remich (Zenners) 60’-dienst
504 Ettelbruck - Haller (Schmnit) 120’-dienst
555 Ettelbruck – Diekrich - Huldange Schmëtt (Simon) 180’-dienst

Tenslotte kreeg ‘De Bus Bartrang Stroossen’ nieuwe dienstregeling per 21 april 2008.

Het traject Gare – industrieterrein ‘Bourmicht’ wordt nu ook buiten de spitsuren geëxploiteerd (15’-dienst)

Met dank aan Roland Bos !!


Een bus van Simon op de in de tekst genoemde lijn 555
Ettelbruck, 23 april 2008   Foto: Raymond van den Hoven
Een bus van Ross reed zonder bestemming voorbij. Een testrit voor de nieuwe route van lijn 628?
Wiltz, 23 april 2008   Foto: Raymond van den Hoven



Meld u aan als lid van onze club! top
vorige paginaVolgende pagina
webwijzer
Webwijzer

copyright en disclaimer