|
NMBS 5500
|
De 55'ers waren jaren lang te zien op de Noordlijn. Na de electrificatie werd hun
nieuwe buitenlandse bestemming Aken.
Ook daar wordt inmiddels de waslijn opgehangen. Hoe lang nog kan de reeks 55
blijven brommen? Samen met een soortgenoot staat NMBS 5531 op het punt de grens met
België over te steken.
|
Gemmenich (B), 18 april 2008
Peter
Vereecken
Trefwoorden: Goederentreinen , NMBS 5500 , Jaartal: 2008 , Gemmenich
(B)
|
|
|
De groene 5509 en blauwe 5505 NMBS diesels staan te wachten om met de trein uit
Liège Guillemins naar Luxemburg te vertrekken.
Het nieuwe station is inmiddels in gebruik genomen. Aan de directe omgeving wordt
nog hard gewerkt.
|
Troisvierges, 30 april 1992
Johan Dirksen
Trefwoorden: NMBS 5500 , Stations , Jaartal:
1992 , Troisvierges
|
|
|
23 Juni 2006 is een nationale feestdag in Luxemburg. Reden voor de Groupement des Amis du Rail om die dag een
speciale rit van Luxemburg naar Antwerpen te organiseren om de oude stad te
bezoeken. De trein bestond uit CFL 3010 met Wegmannrijtuigen. Tijdens een stop in
Gouvy werd de kortste trein van België gepasseerd. Deze "train écolier" rijdt
tussen Gouvy en Trois-Ponts en bestaat uit een loc van de reeks 55 met slechts een
rijtuig. Vandaag is dat 5526.
|
Gouvy (B), 23 juni 2006
Eric
Bley
Trefwoorden: CFL 3000 , NMBS 5500 , Rijtuigen ,
Jaartal: 2006 ,
Gouvy
(B)
|
|
|
NMBS 5509 + 5505 verzorgen vandaag de tractie van de trein Liège Guillemins -
Luxemburg.
Nog enkele weken en de nieuwbouw van Troisvierges is een feit.
|
Troisvierges, 30 april 1992
Johan Dirksen
Trefwoorden: NMBS 5500 , Jaartal:
1992 , Troisvierges
|
|
|
Een zoekplaatje en zoek de verschillen. Gebroederlijk staan de Luxemburgse 1818
naast de Belgische 5502 naast elkaar te wachten op de volgende inzet. Let
bijvoorbeeld eens op de plaats van de bovenste pit van de frontverlichting en de
sluitverlichting van de Belg. In Luxemburg hebben ze anno 2006 nog steeds dezelfde
ambachtelijke sluitverliching met de rode glaasjes.
|
Athus (B), 18 september 1991
Peter
Eradus
Trefwoorden: CFL
1800 , NMBS
5500 , Jaartal:
1991 , Athus (B)
|
|
|