logo Spoorgroep Luxemburg
# rubriek
  Spoor-site Info Fotoalbum Agenda Links Bussen-site Contact  

Erik Franckx
pagina 1 van 18
1 2 3 4 5 6 7 8 9 >>
Doorzoek het Spoor-site fotoalbum
Sorteer deze lijst foto's op
Foto's per pagina

Erik Franckx,Cruchten,1983,NMBS 5500 NMBS 5523 met een sleep FS rijtuigen aan de haak nadert met de internationale trein van Milaan naar Maastricht het station van Cruchten. In de tachtiger jaren was er in Cruchten nog een emplacement.
Cruchten, 27 augustus 1983

Erik Franckx

Trefwoorden: NMBS 5500 , Jaartal: 1983 , Cruchten
 

Erik Franckx,Kautenbach,2010,CFL 2000 CFL 2011 staat langs het perron van Kautenbach wachtend op het vertrek naar Luxemburg.
Kautenbach, 20 juli 2010

Erik Franckx

Trefwoorden: CFL 2000 , Jaartal: 2010 , Kautenbach
 

Erik Franckx,Poulseur (B),1984,NMBS,NMBS 5500,Rijtuigen,Seinen Bijgaand dus de 5502 met een stel oude K rijtuigen bij het inrijsein van Poulseur (lijn 43). Dit aanvak is tot Rivage idd als lijn 43 genummerd, vermits de lijn Liège-Jemelle eerder gebouwd is dan lijn 42 Rivage-Gouvy.

Bijzonderheid aan deze dia is het feit dat ik nergens op het Belgische spoornet een lichtsein heb gezien als dit hier. Het is in feite een oude armseinkandelaar waar men de armseinen heeft gedemonteerd en een lichtseinbord heeft aangebracht. Met de electrificatiewerken van de lijn 42/43 is dit juweeltje spijtige genoeg afgebroken. Op de achtergrond kan je ook de steengroeven van Esneux ontwaren.
Poulseur (B), 10 november 1984

Erik Franckx

Trefwoorden: NMBS , NMBS 5500 , Rijtuigen , Seinen , Jaartal: 1984 , Poulseur (B)
 

Erik Franckx,Liege Guillemins (B),1980,CFL 1800 Laat in de namiddag kwam de prachtige CFL 1819 aangereden richting de kopsporen van het station om daar een sleep NMBS rijtuigen aan tre koppelen: 2 x I2 rijtuig, 1x I4 rijtuig in oorspronkelijk groene livrei en een pakwagen RIC. Die CFL lokomotieven van de reeks 1800 waren destijds naar onze norm prachtig onderhouden. De kleuren waren ook zo fraai, zeker in vergelijking met het flessengroen van alle NMBS materieel destijds. Maar toch was het naar onze normen quasi Belgisch materieel.
Rechts van de lok is het lange perron te bemerken dat dienst deed voor de internationale treinen tussen Keulen en Oostende. Daar is vandaag de dag niets meer van overgebleven. Het station van Luik is onherkenbaar veranderd (het moet gezegd, een hele verbetering vergeleken met het afschuwelijke gebouw van destijds) en een echt staaltje architectuur geworden. De internationale trein Keulen-Oostende bestaat niet meer, en wel om twee redenen: Oostende heeft de status van transit naar Verenigd Koninkrijk moeten afstaan sinds de opening van de kanaaltunnel, en de Thalys en ICE treinen gaan nu helemaal door tot Frankfurt. Vandaag is het eindstation van de vroegere IC trein het plaatsje Eupen in Duitstalig België.
Liege Guillemins (B), 11 juli 1980

Erik Franckx

Trefwoorden: CFL 1800 , Jaartal: 1980 , Liege Guillemins (B)
 

Erik Franckx,Esneux (B),1982,CFL 1800,Lijn 42 Ter hoogte van de overweg ten zuiden van het station van Esneux (Lijn 43) is CFL 1803 onderweg met de internationale trein tussen Milaan en Maastricht. Vooraan zijn de FS rijtuigen goed te herkennen.
Het lijnstuk tussen Luik Guillemins en Rivage (Lijn 42/43) was destijds overdadig bezet door goederentreinen, omnibus- en semi-directe treinen en internationale treinen; kortweg een walhalla voor elke spoorwegliefhebber. Vanaf 1984 (IC/IR plan) werd dit paradijs systematisch minder interessant. Vandaag is het goederenverkeer op deze verbinding uiterst beperkt en rijden er alleen nog gekadenseerde verbindingen met Gouvy/Luxemburg.
Esneux (B), 18 augustus 1982

Erik Franckx

Trefwoorden: CFL 1800 , Lijn 42 , Jaartal: 1982 , Esneux (B)
 


Meld u aan als lid van onze club! top
vorige paginaVolgende pagina
webwijzer
Webwijzer

copyright en disclaimer