logo Spoorgroep Luxemburg
# rubriek
  Spoor-site Info Fotoalbum Agenda Links Bussen-site Contact  

1984
pagina 1 van 3
1 2 3
Doorzoek het Spoor-site fotoalbum
Sorteer deze lijst foto's op
Foto's per pagina

Erik Franckx,Poulseur (B),1984,NMBS,NMBS 5500,Rijtuigen,Seinen Bijgaand dus de 5502 met een stel oude K rijtuigen bij het inrijsein van Poulseur (lijn 43). Dit aanvak is tot Rivage idd als lijn 43 genummerd, vermits de lijn Liège-Jemelle eerder gebouwd is dan lijn 42 Rivage-Gouvy.

Bijzonderheid aan deze dia is het feit dat ik nergens op het Belgische spoornet een lichtsein heb gezien als dit hier. Het is in feite een oude armseinkandelaar waar men de armseinen heeft gedemonteerd en een lichtseinbord heeft aangebracht. Met de electrificatiewerken van de lijn 42/43 is dit juweeltje spijtige genoeg afgebroken. Op de achtergrond kan je ook de steengroeven van Esneux ontwaren.
Poulseur (B), 10 november 1984

Erik Franckx

Trefwoorden: NMBS , NMBS 5500 , Rijtuigen , Seinen , Jaartal: 1984 , Poulseur (B)
 

Erik Franckx,Esneux (B),1984,Lijn 42,NMBS 5500,Tunnels In Esneux staat NMBS 5508 langs het perron met een stel Wegmann rijtuigen. Op de achtergrond een prachtig herfsttafereel met alle mogelijke kleuren gebladerte van dat moment. Je kan echt merken dat alle rollend materieel op de Nordstrecke en de lijn 42 volledig in een pool werd ingezet. Niet alleen het tractiematerieel, maar ook de rijtuigen. Heerlijk die goede oude tijd...........
Esneux (B), 6 november 1984

Erik Franckx

Trefwoorden: Lijn 42 , NMBS 5500 , Tunnels , Jaartal: 1984 , Esneux (B)
 

Erik Franckx,Hony (B),1984,CFL 1800 CFL 1803 baant zich een weg tussen de steile rotsformaties nabij Hony door op Belgische lijn 43. Op de toen nog groene CFL rijtuigen waren rond die periode opschriften in de vorm van zelfklevers aangebracht.
De NMBS heeft in de daaropvolgende jaren heel wat moeten investeren in de beveiliging van de rotsformaties zoals rechts op de foto. Op het traject Tillf-Hony van lijn 43 waren onstabiele steenlagen. Om het risico verder te beperken zijn enkele bochten helemaal opnieuw aangelegd.
Destijds was hier een ongelooflijke afwisseling aan interessant treinmaterieel te bewonderen, bestaande uit zowel internationale reizigerstreinen evenals zware goederentreinen. Vandaag is een groot deel van deze afwisseling helaas verdwenen.
Hony (B), 10 november 1984

Erik Franckx

Trefwoorden: CFL 1800 , Jaartal: 1984 , Hony (B)
 

Erik Franckx,Tilff (B),1984,CFL 1800,Goederentreinen Een befaamde cokestrein was de trein van Alsdorf naar Belval. CFL 1808 is hier op de terugrit met lege FALS op een gure herfstdag op NMBS lijn 43.
Tilff (B), 10 november 1984

Erik Franckx

Trefwoorden: CFL 1800 , Goederentreinen , Jaartal: 1984 , Tilff (B)
 

Erik Franckx,Poulseur (B),1984,CFL 1800,Lijn 42,NMBS,Rijtuigen Op 10 november 1984 nadert de CFL 1803 met een sleep bestaande uit een RIC pakwagen, een I4 rijtuig en twee I1 rijtuigen het station van Poulseur in de latere namiddag. Dit is de internationale trein Liège-Guillemins-Luxemburg. De herfstkleuren op de helling komen mooi tot hun recht. Op het emplacement staan nog typisch Belgische telegraafpalen opgesteld in die dagen...
Poulseur (B), 10 november 1984

Erik Franckx

Trefwoorden: CFL 1800 , Lijn 42 , NMBS , Rijtuigen , Jaartal: 1984 , Poulseur (B)
 


Meld u aan als lid van onze club! top
vorige paginaVolgende pagina
webwijzer
Webwijzer

copyright en disclaimer