ThTo_cfl-db-189-001en003-20030516xxx

Door Tim Wijkman
ThTo_cfl-db-189-001en003-20030516xxx

De DB 189 003-7 staat op vrijdag 16 mei 2003 voorop een testtrein op het spoor naast de 208/218 in het depot van Luxemburg. Verder bestaat de trein nog uit een geel DSB meetrijtuig, de DB 189 001 en een blauw (T2s slaaprijtuig) en geel hulprijtuig van de DSB. De locs waren nog in het bezit van Siemens en nog niet overgedragen aan de DB i.v.m. uitgebreide testprogramma's en toelatingsritten. Korte tijd later moest de levering van 100 stuks aan de DB beginnen. Niet alle locs werden uitgerust als vierspanningsvariant. Maar degene die dit wel waren gingen naar Rotterdam Maasvlakte resp. Antwerpen doorrijden. Deze vierassige loc met een lengte van 19,58 meter over de buffers en een radstand van 2,90 meter per draaistel heeft maar liefst vier pantografen op het dak. De loc 189 001 kan rijden onder vier spanningen, mits de geschikte pantografen gemonteerd worden! 25 kV - 50 Hz: vermogen 6400 kW. Onder gelijkspanning daalt het vermogen drastisch tot 4200 kW bij 1500 V. De loc is ontworpen voor 140 km/h. Er werd ook gewerkt aan een versie die ruim 200 km/h kan halen. De zijwand van de loc doet erg denken aan de serie DR 243 (nu DB 143).
Luxemburg Depot, 6 mei 2003

Thom Tollenaar