ErFr_20100925-f1000056

Laat in de namiddag kwam de prachtige CFL 1819 aangereden richting de kopsporen van het station om daar een sleep NMBS-rijtuigen aan te koppelen: 2 x I2 rijtuig, 1x I4 rijtuig in oorspronkelijk groene livrei en een pakwagen RIC. Die CFL locomotieven van de reeks 1800 waren destijds naar onze norm prachtig onderhouden. De kleuren waren ook zo fraai, zeker in vergelijking met het flessengroen van alle NMBS materieel destijds. Maar toch was het naar onze normen quasi Belgisch materieel.
Rechts van de lok is het lange perron te bemerken dat dienst deed voor de internationale treinen tussen Keulen en Oostende. Daar is vandaag de dag niets meer van overgebleven. Het station van Luik is onherkenbaar veranderd (het moet gezegd, een hele verbetering vergeleken met het afschuwelijke gebouw van destijds) en een echt staaltje architectuur geworden. De internationale trein Keulen-Oostende bestaat niet meer, en wel om twee redenen: Oostende heeft de status van transit naar het Verenigd Koninkrijk moeten afstaan sinds de opening van de kanaaltunnel, en de Thalys en ICE-treinen gaan nu helemaal door tot Frankfurt. Vandaag is het eindstation van de vroegere IC-trein het plaatsje Eupen in Duitstalig België.
Liège-Guillemins (B), 11 juli 1980

Erik Franckx